Valpreventie

Valpreventie door Fysiotherapie de Buren

Veilig vallen met valpreventie van Fysiotherapie De Buren

Vallen en struikelen komt helaas veel voor bij ouderen boven de 65 jaar. Uit onderzoek is gebleken dat 30% van de mensen boven de 65 jaar minimaal één keer per jaar valt. Bij mensen ouden dan 80 jaar neemt de kans op een valpartij toe met 50%. Om deze vervelende ongevallen en pijnlijke situaties te voorkomen biedt Fysiotherapie de Buren de cursus valpreventie aan.

Veilige situaties met de cursus valpreventie

Met de cursus valpreventie helpen de fysiotherapeuten van De Buren om inzicht te krijgen in de oorzaken van vallen in het dagelijkse leven. Maar ook dagelijkse gevaren in de thuissituatie worden besproken en manieren om veilig te vallen en het verbeteren van het looppatroon en/of evenwicht komen in de cursus voor. Daarnaast worden adviezen gegeven om aanpassingen te doen in het dagelijks leven waardoor het valrisico wordt verminderd.

Starten met valpreventie

De cursus valpreventie start met een intakegesprek waarbij informatie over uw fitheid en valrisico worden vastgelegd door een van onze ervaren fysiotherapeuten. Tijdens de cursus worden verschillende situaties uit het dagelijks leven nagebootst, zowel binnen- als buitenshuis. U kunt hierbij denken aan dagelijkste obstakels zoals losse stoeptegels, drempels en hellingen. Zo leert u omgaan met situaties die zich in het dagelijks leven ook voordoen en leert u gevaarlijke situaties herkennen.

De cursus heeft een tijdstraject van acht weken. In deze acht weken zijn ook een aantal groepstrainingen opgenomen. Om de persoonlijke aandacht te garanderen bestaat de groepsomvang uit maximaal vier personen. Een aantal zorgverzekeraars vergoeden dit programma geheel of gedeeltelijk. De fysiotherapeuten van De Buren kunnen u hier meer over vertellen.

Afspraak melden?

Wilt u meer informatie over de cursus valpreventie? Of wilt u een afspraak maken voor een intakegesprek voor uzelf of een familielid? Voor meer informatie en over de andere aspecten van de cursus kunt u terecht bij uw fysiotherapeut van Fysiotherapie De Buren. Uiteraard zijn wij ook bereikbaar via de website, mail, telefoon of Whatsapp.